2013. január 15.

Grillezett domolykó zöldségágyon

Ősszel Sárazsadányban "nyaraltunk", szokásos horgászparadicsomunkban. Imádom a helyet, mivel a horgászház kb 30 méterre van a Bodrogtól, mindösszesen egy kerítés és rövidke erdő tisztással választ el minket a horgászat élményétől. A házat amúgy is erdő veszi körül, a falu feljebb van, így a béke és nyugalom szigete ez!
Ilyenkor 10 napig megszűnik a TV, az internet, a rádió, (nekem még a telefon is), azaz minden! Csak a család, a víz, a halak, a bográcsozás és a hihetetlen nyugalom, ami körülvesz minket!
Ebben az álomban szoktunk mi horgászni lelkesen és bizony eddig mindig nagyon szép eredménnyel. Ezen a kései nyaraláson (majdnem azt írtam, hogy idén, de hiszen ez már a múlt év), sikerült kifognom egy elég méretes domolykót. Még sosem fogtam ilyen halat. Párom is csak annyit tudott róla, hogy a pontyfélékhez tartozik, de fogalmunk sem volt, hogy szálkás -e (mármint jobban, vagy kevésbé, mint a ponty), milyen az íze, hogyan kell a legjobban kihozni az ízét. Leginkább attól féltem, hogy a nem megfelelő elkészítéssel esetleg kiszárítom a húsát és egy száraz halat kell nyelnünk sok majonézzel, hogy élvezhető legyen.
Nos, nem így lett! A domolykót lefagyasztottuk és a tegnapi napig bizony a mélyhűtőben fagyoskodott szegény.

Utána néztem a neten, összesen egyetlen receptet találtam domolykóra, az is parázs fölötti sütést ajánl, vagy alufóliában parázs közé rakást.
Mivel a panelban ez elég körülményes, gondoltam, a grillserpenyőmben jól megsütöm, abból baj nem lehet. És , hogy ne száradhasson ki még véletlenül sem, egy kis szalonnát sütöttem alá. Nem ártottam vele, az biztos, az én Férjuram még 1 óra múlva is azt szajkózta, hogy "Ez mennyire finom volt!" , meg hogy "Legközelebb is foghatnál domolykót!" - mintha ez rajtam múlna :-)))
Az már csak hab volt a tortán, hogy a hasában rengeteg ikra lapult, amit szintén kisütöttem!

Hozzávalók:
1 szép, méretes domolykó (az enyém kb 30 centis volt)
1 csík zsírszalonna (az enyémben volt kevés hús is)

fokhagyma ízlés szerint (én 3 gerezdet használtam)
citrom
2 közepes sárgarépa
1 közepes cukkini
fél póréhagyma

A domolykót  - mivel féltem, hogy nagyon szálkás lesz - 1,5 mm-enként beirdaltam, sóztam és fokhagyma-nyomón átpasszírozott fokhagymával bedörzsöltem, majd pár órára a hűtőbe tettem. Halsütés előtt a zöldségeket megpucoltam, vékony csíkokra vágtam, a póréhagymát felkarikáztam, majd - amíg a domolykó sült a grillserpenyőben -  kevés olívaolajon egy sima serpenyőben éppen csak megpirítottam, végül kevés sóval megszórtam és tányérra szedtem a ropogós zöldségeket.
Egy grillserpenyőben a zsírszalonnát kisütöttem és ebbe a zsírba tettem bele a domolykót, amit közvetlenül a sütés előtt meglocsoltam egy fél citrom levével. Érdekes, hogy a savanykás íz egyáltalán nem érződött rajta, viszont valami isteni, szaftos lett a hal húsa. Hogy ez a só-fokhagyma-citrom triónak, vagy a domolykó jellegének köszönhető, azt nem tudom, de legközelebb is mindent ugyanígy csinálok, és bőszen reménykedem, hogy az eredmény is ilyen mennyei lesz!
A halat mindkét oldalán kb 5-5 percig sütöttem, majd a zöldségágyra tettem. A végén még kisütöttem a halak ikráját is, ezzel mintegy megkoronázva az amúgy is fejedelmi vacsorát!
Ha lehetőségetek van rá és hozzájuttok domolykóhoz, mindenképpen készítsétek el ezt a receptet, de szerintem pontyból vagy kárászból is ugyanilyen vacsorát alkothattok!

Helyesbítés: azóta egy névtelen olvasóm volt olyan kedves és felvilágosított, hogy a képeken nem domolykó, hanem jászkeszeg látható. Én hiszek neki, hiszen domolykót eddig én még nem fogtam és a hal kifogásakor férjem sem volt benne biztos, mindössze a falu régi öreg halásza tudta megerősíteni a tényt, hogy a fenti hal domolykó. Mégis, az olvasó szava szent (az öreg halász pedig nem tévedhetetlen), így a békesség kedvéért annyit igazítanék a recepten, hogy akár domolykóval akár keszeggel is elkészíthető. És tény, hogy akármi is volt ez a hal, az íze isteni lett sütés után :-)
Kedves Névtelen! Köszönöm a hasznos információt :-)

1. Szuper lett ez a hal. Én így, beirdalva sütöm a keszeget. Domolykóhoz még nem volt szerencsém :)
    Nem is hallottam róla :D

2. Kiprobaltam, ez nagyon jo!!! Fogalmam sem volt hogy kellene elkesziteni a domolykot, nekem is a fagyasztoba varakozott a sorara....
    Koszi a receptet!
    Zsuzsa

3. Finom ez de ez a hal a fotokon nem domolyko :) Teljesen biztos vagyok benne.

1. Mi sem voltunk benne biztosak, de amikor a halőr és a helyi halász is azt mondta, hogy domolykó, akkor lettünk biztosak benne (hittünk nekik botor módon, hiszen közel 30 éve fogják a halakat). Biztosan tévedtek és neked van igazad. Kérlek segíts, milyen hal lehet ez? :-)

2. Szerintem ez egy jaszkeszeg

3. Biztosan neked van igazad. :-) Bár az elmúlt 20 évben kifogott többszáz jászkeszeg egyikére sem hasonlított igazán, illetve pontosítok (mert azért hasonlított kicsit, pont emiatt tanakodtunk) :a kifogáskor azonnal lehetett látni, hogy ez nem keszeg, de persze attól még tévedhetek. Köszi a kiigazítást :-) És természetesen a blogbejegyzésben is jelzem az észrevételedet, köszi :-)

4. És a jásznak sokkal finomabb a húsa, mint a domolykóé.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...