2012. november 14.

Sült pulykaszárny fehérboros sütőtökkel és sült édesköménnyel

Sütőtök szezon van, amit ki kell használni. Na, jó , arra azért vigyázzunk, hogy az orrunk ne sárguljon be, de én mondom, ilyenkor a legízletesebb ez a csodás zöldség.
Mint az előző sütőtökös bejegyzésben már írtam, a legnagyszerűbb fajta a nagydobosi, mivel nem esik szét darabjaira a megfelelő párolás után sem, hanem marad roppanós, kemény és mégis édeskésen finom zöldség!
A mélyhűtőben ott figyelt két extra brutál hatalmas pulykaszárny - az is lehet, hogy griffszárny vol:-)
Gondoltam, kisütöm, mellé mehet rizs meg valami zöldség. De megint legyen az unalmas répa-krumpli-hagyma cucc?
Itta csodás nagydobosi sütőtököm, az lesz a szaftos zöldségköret. És persze éppen belebotlottam 2 csodaszép édesköménybe is a boltban, így már teljes lett a kép.

Hozzávalók:
2 szép pulykaszárny (lehet akár kacsaszárnnyal vagy libaszárnnyal is helyettesíteni)
só, bors
majoranna
borsikafű
2  dl száraz fehérbor
8 gerezd fokhagyma
2 evőkanál kacsazsír

2 csészényi sütőtök kockára vágva
1 dl édes fehérbor
2 csipet cukor
1 evőkanál vaj 

2 édeskömény vékony csíkokra vágva

A pulykaszárnyakat megmostam, megtisztítottam a rajta lévő toktól, pihétől, majd a húsába éles késsel lukakat vájtam, amikbe belenyomkodtam a megtisztított fokhagymagerezdeket. Egy nagy tepsibe tettem, kevés kacsazsírral átkenegettem, majd sóztam, borsoztam (és egy titkos vargányás fűszerkeveréket is szórtam rá, de helyette lehet használni majorannát, borsikafüvet) Aláöntöttem 2 deci száraz fehérbort és a maradék kacsazsírt is odatettem, az később, a hő hatására úgyis elolvad és szétterül a tepsi alján.
Aztán betettem 160 fokos sütőbe, alufóliával letakarva és 2 órán át pároltam, majd az alufóliát levéve róla, 200 fokon további 40 percet sütöttem. Közben persze nézegettem és szorgalmasan locsolgattam az alatta összegyűlt isteni szafttal. Amikor a pulykaszárny bőre már szép ropogós és piros lett, lezártam a sütőt és hagytam még kicsit pihenni a húsokat.

Amíg pedig a sütő dolgozott a szárnyakon, az édesköményt összevágtam kb 1 ujjnyi csíkokra, kevés olivaolajjal meglocsoltam, sóztam, borsoztam és jénai edényben szétterítve betoltam a szárny alá a sütőbe. Kb 30 perc alatt szépen megpirult a széle, akkor kivettem a sütőből és félretettem. (Itt is figyeljük folyamatosan, nehogy odaégjen az ízletes édeskömény.

És jött a végén a tök. Ehhez már kész kell, hogy legyen a szárny, mert az alatta lévő szaftot használtam a pároláshoz. Szóval, a szárny elkészült, kiszedtem egy tálba, a tepsi alján pedig ott figyelt az összegyűlt zsír, fűszerek és egy kevés odakapott bőr és hús. A tepsit rátettem a tűzhely egyik lángrózsájára és elkezdtem "forralni". Hozzáöntöttem 1 deci édes fehérbort, aminek hatására az egész lé vad sercegésbe kezdett, viszont az odakapott hús- és bőrdarabok felengedtek és összekeveredtek a fehérboros szósszal. Amikor már minden kis odakapott darabkát fel tudtam kaparni, hozzáadtam a sütőtököt, kb 10 percig pároltam, majd következett a cukor, amivel megkaramellizáltam a zöldséget. Ezután már csak a vaj kellett, amitől az egész szósz besűrűsödött és mennyei lett!

Tálaláskor középre halmoztam kis barnarizst, mellé szépen sorban a sült édesköményt, majd az egészet megkoronáztam az édeskés-sós szaftos sütőtökkel.

Jó étvágyat hozzá!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...