2012. február 1.

Fokhagymakrémleves és török sült tejberizs

Biztosan feltűnt néhányótoknak, hogy lemaradt a resztelt máj. Ennek igen komoly oka van és csak magamat okolhatom: miközben írtam a borozós falatkákról, úgy megkívántam a baconba tekert májat, hogy úgy döntöttem, az lesz ma a főfogás krumplipürével:-)

De kezdjük az isteni fokhagymakrém levessel.
Télen megpróbálunk minden évebn kijutni Ausztriába síelni és ott a nap fénypontja, amikor kora délután beülünk a Hüttébe és rendelünk egy forróságtól gőzölgő, illatos fokhagymakrém levest. Ennek a levesnek az evése mindig a síeléseink időtartamára korlátozódott, egészen addig, amíg egyszer férjuram beteg nem lett és azt találta mondani, hogy ő bizony arra a bizonyos fokhagymakrém levere vágyik. Na de hogyan is készítsem el azt az ízt, amit a Hütte szakácsa már évtizedek óta nap, mint nap elkészít.
Nem gondolkodtam, belevágtam és az eredmény (a férjem szerint is) fenomenális lett, mi több, sikerült lepipálnom a Hütte szakácsának főztjét!:-)))
Előre figyelmeztetek mindenkit, naaaaaagyon hagymás!!!!!!

Hozzávalók:
15 gerezd fokhagyma
2 fej vöröshagyma
2,5 dl tejszín
7 dl húsleves
evőkanál liszt
kenyér
olivaolaj
trappista sajt

A hagymákat megpucolom, apróra vágom, majd a vöröshagymát kevés olajon megfonnyasztom. Amikor már üveges, hozzádobom a fokhagymát és hagyom kicsit megpárolódni, de semmiképpen ne piruljon (illetve zöldüljön), mert akkor keserű lesz.
Ha már szép színe van az egyvelegnek (aranysárga), akkor hozzáadom az evőkanál lisztet, jól megkeverem és felöntöm a húslevessel.
TIPP: Érdemes a nagy családi húsleves főzésekor 1-2 literrel több vízzel megfőzni, majd lefagyasztani azt az 1-2 litert. Később akár ehhez a fogáshoz, akár rizottók készítéséhez jól jöhet!
Utána beleöntöm a tejszínt, felfőzöm és a végén krémesre turmixolom a botmixerrel.

Ha a leves kész, egy serpenyőben 2-3 kanál olivaolajat felforrósítok és apró kockákra vágott kenyérdarabokat szórok bele. Jó alaposan átforgatom, hogy a kenyérkockákat mindenhol átjárja az olaj, majd jól megpirítom minden oldalukat.

A levesbe tálaláskor ezeket a kenyérkockákat, valamint kevés reszelt sajtot szórok.
Higyjétek el, mennyei, amikor az olvadt sajt, az erőteljes tejszínes fokhagymaíz és a ropogós kenyérkockák egyszerre olvadnak szét a szátokban!

Ha ezen az őrült élvezeten túlvagytok, jöhet a finomság, a DESSZERT!

Török sült tejberizs
Ennek az édességnek is története van: barátnőmmel imádunk török kajáldákba járni és ott mindig enni kell desszertet is. A fő kedvencem a sült puding, de török ismerősöknél érdeklődve megtudtam, hogy az elkészítése elég bonyolult. Ezért itthon úgy döntöttem, a másik nagy kedvencemet, a sült tejberizst fogom elkészíteni.
(Itt kérem meg azon ismerőseimet, akiknek vannak török érdekeltségeik, hogy írják le, miben más az autentikus török tejberizs!)

Hozzávalók:
fél bögre rizs
2 bögre tej
diónyi vaj
1 evőkanál liszt
2 csomag vaníliás cukor
cukor/méz ízlés szerint
2 tojás sárgája
csipet só

A rizst felöntöm annyi vízzel, ami ellepi és hozzáadom a diónyi vajt. Amikor felszívta a vizet, felöntöm a tejjel és puhára főzöm (ha nem elég a 2 bögre tej, lehet még hozzáönteni) Ha puha, hozzáadom a vaníliás cukrot és ízlés szerinti mennyiségű cukrot/mézet. Ha kihűlt, belekeverem a 2 tojássárgáját és a lisztet is, majd kiporciózom kis tálkákba. A tálkákat 2 ujjnyi vízzel telt tepsibe állítom és addig sütöm, amíg a teteje pirulni nem kezd. (ezt hívják vízfürdőben sütésnek)

Csak saját kis ínyencségem, hogy én szoktam hozzá készíteni karamellmártást, és azzal nyakonöntve eszem a finom sült tejberizst.

Karamellmártás:
1 csésze cukrot karamellizálok egy serpenyőben (ugyanúgy, mint a tarte tatinnál: nem keverem, lassú tűzön türelmesen várom, hogy sötétbarnára olvadjon a cukor). Ha felolvadt, 2 diónyi vajat és annyi tejszínt öntök hozzá, hogy krémes karamellmártás legyen belőle. Szorgosan kevergetem, hogy a tejszín és a karamell elegyedjen!

Jó étvágyat hozzá!

5 megjegyzés:

  1. Szuper!! Nagy leveses vagyok, Marka, úgyhogy soksoksok levesreceptet kérek szépen :)

    VálaszTörlés
  2. Meglesz Zsófi, bár mi sajna ritkán eszünk, de majd teszek fel jól bevált recepteket!:-)

    VálaszTörlés
  3. Szia Mariann! Gratulálok a bloghoz, szuper, csorgatom a nyálam. Biztos több receptet is ki fogok próbálni, a rizottóval már régóta szemezek. Áruld el, hogy főzöl húslevest, hogy 7-8 liter!!! lé marad? Nálunk alig marad valami, amit a fagyasztóba tehetünk (bár mindig van ilyen terv), mégis, túl sok a főtt hús a végén, amivel nem nagyon tudok mit kezdeni. Megoszthatnád a tökéletes húsleves receptjét is, illetve ha van egy kis ötleted a főtt hús felhasználásra... További jó írogatást! Puszi: Trombitás Andi

    VálaszTörlés
  4. Szia Andi!
    Köszönöm szépen, örülök, hogy tetszik:-)
    Hiába olvastam át vagy háromszor az egészet, nem találok sehol 7-8 litert. 1-2 litert írtam, nem azt értetted félre?
    Huhhh, a tökéletes húslevest sajnos nem tudom, szerintem a tökéletes húslevest mindenkinek az édesanyja főzi:-) Legalábbis nekem ő tette, én meg csak megpróbáltam leutánozni. De egyik nap nagyon szívesen megosztom, hogy én hogyan szoktam készíteni.
    A maradék húsra van egy szuper tippem, ami már be is vált: hortobágyi húsos palacsinta:-))) Ezt is leírom hamarosan, ok?
    Sok puszi!

    VálaszTörlés
  5. Szia! Köszi a tippet, ki fogom próbálni, én nagyon szeretem, más sajnos a családban nem eszi a hortobágyi palacsintát. (a receptet köszönettel fogadom) A 7-8 liter érdekes, mert nekem a képernyőn 7-8 jelenik meg, mikor pedig be akartam másolni, hogy te is lássad, már 1-2-t ír. Ki érti ezt? Puszi és további jó főzőcskézést, én meg majd próbálkozom (a hétvégén megfőztem a cigánypecsenyét - ízlett a családnak és már bevásároltam a gombás pirítóshoz is. :) )

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...