2013. augusztus 29.

Ajvár

Sok helyen olvastam ajvárról , aztán zakuszkáról, aztán megint ajvárról. Vajon a kettő ugyanaz? Vagy két teljesen különböző kence? Elkezdtem kutatni, sajnos sokra nem mentem vele. A Wikipédiában ezt találtam róla:

Az ajvár paprikából, padlizsánból és fokhagymából készített mártás, amit leginkább húsok mellé kínálnak, de salátát is ízesíthetnek vele. Az ajvár továbbá kiváló fűszerkeverék különféle pikáns mártások készítéséhez, levesek ízesítéséhez. Hideg mártásként majonézzel vagy tejföllel-kefirrel is össze szokták keverni sültek mellé. Túlnyomórészt a Balkánon népszerű, itt is leginkább Szerbiában. A paprikától függően lehet édes vagy csípős is. A Balkánon minden magára valamit is adó háziasszonynak megvan a saját ajvár-receptje, amelyről állítja, hogy a legjobb. Hatalmas mennyiségben készül, befőttesüvegekbe kerül.

Ellenben a zakuszka:
A zakuszka eredetileg Örményországból, vagy Grúziából származó, de Moldován keresztül Erdélybe került és ott igen népszerű, kenyérre kenhető zöldségkrém, mely felhasználható ételízesítésére és tésztaételekhez szószként is. Néhány változatát gombóccá összegyúrva készítik el. Erdélyben több fajta zakuszkát is készítenek. Eredetileg padlizsánnal készítik, de ezt babbal (paszullyal) és erdei gombákkal (főleg rókagombával vagy vargányával) is helyettesíthetik. Íze és formája hasonló a Magyarországon néha kapható adzsika ételízesítőhöz.
Összetevői változatosak. Az erdélyi alaprecept szerinti összetevők: zöldpaprika, paradicsompaprika (pritaminpaprika, gogosár-rom:, gogoșar), sűrített paradicsom, padlizsán, vöröshagyma, olaj, ételízesítők. Az említetteken kívül lehet répa, fokhagyma, hal, reszelt uborka, snidling, kapor, babérlevél, bors, káposzta.

Így nem gondolkodtam tovább a különbségeken, elkészítettem az én ajváromat.
Halkan hozzáteszem, tavaly készítettem zakuszkát is, és tényleg két különböző íz, bár gyanítom, ahány ház - annyi íz :-)

Hozzávalók:
2 kg padlizsán
1 kg kápia paprika
1 fej fokhagyma (nekem 10 gerezd volt benne)

olaj

Először a padlizsánokat toltam be héjastól a forró sütőbe és gyakori forgatás mellett addig sütöttem, amíg a héja meg nem feketedett.
Ezután a kápia paprikákkal tettem ugyanezt. Mindkettőhöz kb háromnegyed óra kellett. Aztán a padlizsánokat is és a paprikákat is még forrón letakartam alufóliával és a saját gőzükben hagytam kihűlni. Végül mindegyiket megpucoltam (kanállal óvatosan kikapargattam a héjukból, a paprikánál előtte óvatosan kiszedtem a magokat) és a sült zöldséghúsokat egy lábasba tettem a fokhagymagerezdekkel együtt, majd botmixerrel simára mixeltem. Aztán kevés olajjal (kb 2 evőkanál) összefőztem, sóztam, borsoztam és még forrón csírátlanított üvegekbe töltöttem.
Mindegyik üveg ajvár tetejét fél ujjnyi réteg olajjal "zártam le". Végül már csak a fedőt tekertem rá és ment a száraz dunsztba, takarók közé.

(a befőttesüvegeket még a befőzés előtt alaposan elmostam Domestos-os vízben és meleg (kb 120 fokos) sütőben kb 20 percig csírátlanítottam fedővel együtt úgy, hogy egy tálcára állítottam az üvegeket szájával felfelé és mellé tettem a tálcára a fedőkkel együtt)

1 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...