2012. október 31.

Narancslikőrös ganache-al töltött bonbon


Beindultam, mint tavasszal a baknyúl! Na, persze a szónak nem abban az értelmében, de nem ám!! Az én kívánatom tárgya a bonbon. Mióta megvannak a szilikon formáim, és egyre jobban belemélyedek Zsuzsi Praliné Paradicsomába, egyre jobban megfertőz a dolog. Olyannyira, hogy a meglévő szíves és virágos bonbonformák mellé egyszerűen muszáj (értitek, létszükséglet!) volt vennem még egy "vertigo" és egy "cube" művésznevű csodát. Mindkettőbe szerelmes lettem első látásra, így mindkettőt meg kellett vennem! Az egyik kör alakú és gyönyörű, a másik kocka alakú és...gyönyörű!:-)
Ezekhez az előkelő formákhoz (igen, ezek kifejezetten elegánsak a bohókás virág és a romantikus szív után) már sokkal, de sokkal előkelőbb töltelék kell.
Törtem a fejemet, mit is kéne készítenem. Aztán a szekrényben megláttam a Cointreau-s üveget (ez egy különleges narancslikőr, kétféle narancsból készítik és már évszázadok óta használják a franciák gyomorbántalmakra! Nem mellékesen nagyon finom íze is van!) és már meg is volt: narancslikőrös tölteléket szeretnék.

De a textúrája még kérdéses volt. Gyerekkorom óta imádom az olyan csokis töltött finomságokat, amibe beleharapva kifolyik a mennyei belső, ezért döntöttem: ez is folyós lesz. De nem akartam csak likőrt, legyen csokis az alap, így Zsuzsi blogját tanulmányozva eldöntöttem: elkészítem a Szamos Tanfolyamon begyakorolt tejcsokis-mézes tölteléket (azaz ganache-t, ami tejszín és csokoládé egyvelege), ami kicsit folyós. De, mivel narancsról van szó, a mézet lecserélem kevés narancslére, és mellé jöhet az alkohol. És , hogy az elegancia is meglegyen, de mégis különleges bonbont készítsek, a hüvely fehércsokiból, a talp tejcsokiból készült, a tetejére pedig tejcsokival ragasztottam 1-1 kandírozott narancshéjat.


Az eredmény annyira jó lett, hogy a család aranyérmes bonbonnak nevezte el, nem véletlenül!

Hozzávalók:
a hüvelyhez:
200 gramm fehércsokoládé

a talphoz:
100 gramm tejcsokoládé (min. 30 % kakaótartalommal)

a töltelékhez:
1 dl tejszín
300 gramm tejcsokoládé (min. 30 % kakaótartalommal)
3 cl Cointreau
50 ml narancslé

díszítéshez: kandírozott narancshéj darabkák

Először elkészítettem a tölteléket, hogy legyen ideje kicsit keményedni a hűtőben. 1 dl tejszínt felmelegítettem, majd a tejcsokoládét olvadásig kevergettem benne (de már nem égett alatta a láng). Amikor egynemű  és sűrű krém lett, beletöltöttem az alkoholt és a narancslét. Ezt is alaposan elkevertem, amjd a hűtőbe tettem, amíg a csokihüvelyeket elkészítettem.

Nekiláttam csokit temperálni. A fehércsoki kétharmadát vízgőz felett megolvasztottam kb 50 fokosra, majd hozzákevertem az egészen apróra vágott egyharmad csokoládét (maghőmérőn mérve így 30 fokos lett a csoki). Ezáltal megtörtént a temperálás, azaz a csokoládé kristályszerkezete megváltozott, ami miatt szép fényes és roppanós lesz a bonbon, vagy a praliné bevonata. Enélkül sajnos a csoki matt lesz és pár napon belül ki is fehéredik, nem túl esztétikus látvány. Főleg, ha pár nap múlva van még belőle!
Szóval a temperált csokit egy ecset segítségével a szilikon bonbonformák belsejébe kentem, majd 10 percre hűtőbe tettem. AZtán, biztos, ami boztos, a formákat újból átkentem, nehogy túl vékony legyen a hüvely és a bonbonok összeroppanjanak, amikor kinyomom a szilikon formából.Visszatettem pár percre a hűtőbe, majd jöhetett a töltelék. Mivel folyós töltelékről volt szó, nem akartam bénázni habzsákkal és csöpögő krémmel, egy picike kanál segítségével töltöttem kis adagokat a hüvelyekbe, vigyázva, hogy legyen elég hely a talpnak is.
Majd jött a trükk: 3 órára a hűtőbe tettem az egészet, hogy igazán megbőrösödhessen a töltelék. 3 óra múlva már elég jó volt a folyós belső állaga, így bátran rá mertem szedni kiskanállal a "talpalávalót".
Ehhez a tejcsokit temperáltam a fent - fehércsokinál - leírt módon, majd lezártam a bonbonokat.
Újabb 1 óra a hűtőben, 1-2 bonbonnál kibuggyant a folyós töltelék, de ezeket az olvadt csokival korrigáltam.
Majd szépen, óvatosan kifordítottam a formákból, az olvadt tejcsokival mindegyik bonbon tetejére csöppentettem egy kis pöttyöt, amire ráragasztottam a kis kandírozott narancshéj-darabkákat!

Szintén kiváló karácsonyi ajándék - mint minden édesség!

6 megjegyzés:

  1. Csodaszépek lettek! A formavásárlásos részen jót derültem, nálam is a kb. 20 polikarbonát forma úgy jött, hogy hát... ez is gyönyörű, meg ez is :DDD

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen Zsuzsi! Igazából több forma is tetszett és biztos vagyok benne, hogy ha már annyi ideje fogok bonbonozni, mint Te, akkor nekem is sokkal több lesz a polcomon. Könnyű szerelembe esni ezekkel a formákkal:-)

    VálaszTörlés
  3. Marka, le a kalappal előtted, meg a bonbonok előtt! Gyönyörűek, a csoki-narancs páros nálam is a csúcson van

    VálaszTörlés
  4. Sziasztok!

    Nagyon megtetszett ez a csokikészítés. Hol lehet ilyen formákat venni?
    Köszönöm előre is a választ.

    Gizike

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Gizike!
      Én egy részét Hollandiában vettem 1 euro-ért:-) Itthon az Aldiban és a Lidl-ben szoktak jó akciók lenni, de néha a Müllerben is kapni egészen olcsón.
      Amúgy pedig itt is tudsz venni:
      http://gasztroshop.hu/index.php?categoryID=149

      Remélem tudtam segíteni!

      Törlés
    2. Nagyon szépen köszönöm a gyors és jó választ.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...