2012. augusztus 16.

Zakuszka

Zakuszka-őrület van a neten, hiszen itt a padlizsán, paradicsom és paprika szezon. És mivel van olyan szerencsénk és ezek a csodás zöldségek együtt érnek, így természetesen van is rá megfelelő recept. Ez pedig nem más, mint a csodás erdélyi finomság, a zakuszka.

"A zakuszka eredetileg Örményországból, vagy Grúziából származó, de Moldován keresztül Erdélybe került és ott igen népszerű, kenyérre kenhető zöldségkrém, mely felhasználható ételízesítésére és tésztaételekhez szószként is. Néhány változatát gombóccá összegyúrva készítik el. Erdélyben több fajta zakuszkát is készítenek. Eredetileg padlizsánnal készítik, de ezt babbal (paszullyal) és erdei gombákkal (főleg rókagombával vagy vargányával) is helyettesíthetik. Íze és formája hasonló a Magyarországon néha kapható adzsika szószéhoz" (Wikipedia)


Egyik fantasztikus gasztrobloggerünk, az általam csodált MandulaSarok szerzője volt olyan kedves és megosztotta velünk édesanyja autentikus receptjét, ami alapján el tudtam készíteni az  ÉN zakuszkámat is.
Igen, bizony, ezen az ételen mindenki alakít kicsit a saját ízlése szerint, így én is ezt tettem.

Hozzávalók:
6 padlizsán
2 szép pritaminpaprika
2 tv paprika
1 kg hámozott paradicsom
4 vöröshagyma
6 fej fokhagyma
300 ml olaj
só, bors, cukor
babérlevél

A padlizsánokat és a paprikákat megmostam, majd sütőbe tettem és megsütöttem.  Óvatosan megpucoltam úgy, hogy kettévágtam és a belsejéből kanállal kikapartam a puhára sült finomságokat.
Ezt félretettem, és 1 kilónyi paradicsomot megszabadítottam a héjától, majd összekockáztam és 1 teáskanál só és 1 teáskanál cukor kíséretében kb fél órán át főztem, majd botmixerrel pépesítettem.

Ezután következtek a sírásra kényszerítő hagymák: 4 fejet megpucoltam, összevágtam és másfél deci olajban 20 percen át főztem, ezután hozzáadtam a zúzott fokhagymákat és botmixerrel ezt is pürésítettem. A hagymapüréhez hozzáadtam a kikotort paprikát, a paradicsompépet és összerottyantottam, majd az első forrás után a kikapart és apróra összenyomkodott padlizsánt is beleöntöttem. 2 evőkanál sóval, 1 evőkanál borssal és 2 babérlevéllel ízesítettem. Alacsony lángon 1 órán át főztem, gyakran kevergettem, ezalatt szépen besűrűsödött és fényesen csillogó lett a teteje.

Csírátlanított üvegekbe töltöttem (a befőttesüvegeket még a befőzés előtt alaposan elmostam Domestos-os vízben és meleg (kb 120 fokos) sütőben kb 20 percig csírátlanítottam fedővel együtt úgy, hogy egy tálcára állítottam az üvegeket szájával felfelé és mellé tettem a tálcára a fedőkkel együtt), fejre állítottam pár percre, és már ment is a puha takaró alá a dunsztba!

Maradt egy kis tálkával, de még tegnap este el is fogyott. A férjem szerint egy igazi csemege!
Aki szereti a padlizsánt, annak kötelező!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...