2012. február 19.

Virslis, gombás, csokis és túrós-meggyes croissant

Ma reggel a család egyik kedvenc reggelijét készítettem: croissant-okat. Azért szeretem, mert nagyon gyorsan készen vannak, keveset kell velük foglalkozni és nagyon finomak.
Az alapja a leveles tészta. Én csalni szoktam, nem kínlódok a begyúrással, hajtogatással, mert rettenetesen macerás. Inkább megveszem a boltban a kész (és már kinyújtott) leveles tésztát.
A Sparban szoktam venni, nem a mélyhűtöttet, hanem a sima hűtőben találhatót. Nekem ez a fajta jött be a legjobban, ez lesz a leg"levelesebb". Próbáltam már Tescoban kapható 2 fajtát is, az egyik nagyon jó lett, viszont elég drága, a másik olcsó és itt be is jön a "híg a leve" mondás:-(
Szóval a Sparos nem is drága és nagyon jó.
Egyébként érdemes többfajtát is megpróbálni, mindenkinek más lesz a jó. Én azt szeretem, ha jó nagyra nő a sütőben és ropogós lesz.
Virslis croissant
Szóval fogom a kinyújtott tésztát (téglalap alakúra van nyújtva) és felvágom 2-3 ujjnyi csíkokra. Aztán fogom a virslit és elkezdem az egyik végétől spirál alakban rátekerni a tésztát úgy, hogy közben haladok lefele, hogy a tészta az egész virslit beborítsa.
Tálcára teszem a tésztával bevont virsliket, a tetejüket megkenem tojással és már mehet is a sütőbe kb 20 percre.

A csokoládés croissant-ok esetében a tésztát kis téglalapokra vágom, (a Sparos kinyújtott tésztát 6 egyenlő kis téglalapra - ez olyan 7*10 centis lehet) és a téglalapok közepére étcsokoládét teszek, majd minden oldaláról felhajtom a tésztát és alaposan rányomkodom, hogy minél kevésbé nyíljon ki sütés során.
A csokival töltött téglalapokat is megkenem tojással és mehet a sütőbe 20 percre.

Az étcsokit lehet helyettesíteni tejcsokival is. Csak a fantázia szab határt annak, hogy milyen töltelékkel töltöm meg a kis téglalapokat.

Készítettem már gombás croissant is. Itt ugyanazt a  gombás "ragut" készítem el, mint a gombás pirítósnál, azaz:
A serpenyőbe 2 evőkanál olivaolajat löttyintek és hagyom felforrósodni. Nagyon fontos!!!!: a serpenyő legyen tűzforró, a tűzhely lángja a legnagyobb fokozaton égjen! Amikor már serceg az olaj, beleöntöm az előzőleg durván összevágott 30 dkg barna csiperkét (lehet bele keverni laskát, rókagombát, vargányát, lényeg, hogy ne mélyhűtött, hanem friss gomba legyen!). Vigyázzunk, mert ha a serpenyő zsúfolásig tele van gombával, akkor bizony szegény gombácskák elkezdenek "izzadni" az értékes leveket kiengedik magukból és pirulás helyett csak párolódnak. Nekünk most a gyors pirítás a cél, ezért ha kell, akár három részbe is lehet venni a gombát, a serpenyő nagyságától függően. Higyjétek el, egészen más az előzőleg levét kieresztő, majd megpirított gomba, mint az azonnal piruló, ugyanis a gomba héja alatt lévő értékes illóólajok a lé kieresztésével távoznak, viszont a hirtelen pirításnál bentmaradnak és beleharapva hihetetlen ízorgiában részesítenek!
Szóval a gomba pirul ezerrel, néha megkevergetem, hogy le ne égjen. Közben megpucolok pár gerezd fokhagymát (én minden serpenyőnyi adag gombához 3 gerezdet szoktam), vékonyra karikázom és a már megpirult gombához adom. Gyorsan átforgatom (nem szabad odaégnie, mert a fokhagyma megkeseredik, ha megpirul), majd sózom, borsozom és hozzáadok  kb 2 diónyi vajat. Ettől a gomba hihetetlenül krémes lesz. És hogy szaftja is legyen, amikor elolvad a vaj, hozzáöntök kb fél deci vizet és nagy lánggal elforralom.)

Ezt a ragut teszem a kis téglalapok közepébe, ráhajtom minden oldalról a tésztát, bekenem tojással és irány a sütő.

Édességként pedig lehet túrós-meggyes pitét is készíteni:
Kb 100 gramm túrót összekeverek 1 tojás sárgájával és ízlés szerint cukorral.
Fél üveg kimagozott meggyet félbe vágok, lábasba teszem és elkezdem főzni (ha nem ereszt elég meggylét, akkor kevés vizet is hozzáöntök, a lényeg, hogy ha felforrt, akkor annyi leve legyen, ami a meggyet félig ellepi. Teszek hozzá ízlés szerint cukrot, majd amikor a cukor elolvadt, akkor2 evőkanál puncsos pudingport is hozzákeverek és addig főzöm, amíg az egész be nem sűrűsödik. (ha nem elég sűrű, hozzá lehet még adni kevés pudingport és utólag lehet még cukrozni is, ha túl savanyú)
Aztán a nagy kinyújtott tésztát most 4 részre vágom, a közepükre kenek fél ujjnyi vékonyan túrót, majd rakok rá meggyszószt és alaposan becsomagolom mind a négy oldalról.
Tetejüket tojással megkenem és megy is a sütőbe!

Persze még rengeteg variáció létezik a töltelékekre (pudingkrém, sajtkrém, baconos croissant...stb). Minden egyes finomság csak rajtunk múlik!

Jó étvágyat hozzá!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...