2012. február 10.

Tenger gyümölcsei rizottó

Egy fejezetet már szenteltem a nagy szerelemnek, a rizottónak. Akkor csak leírtam elméletben, hogy hogyan is kell elkészíteni (természetesen már vagy 50-szer készítettem persze:-)))
De most csináltam újra tenger gyümölcseivel, és persze fényképet is csináltam.

Aki nem szereti a halakat,tenger gyümölcseit, annak most sajnos nem szolgálhatok jó kis recepttel, de talán érdemes végigolvasni.

Hozzávalók:
300 gramm Arborio (vagy bármilyen más rizotto) rizs
1,5 liter  hal alaplé (ezt én a halasnál vett halfejből és halaprólékból csináltam)
1 paradicsom
1 sárgarépa
2 evőkanál olivaolaj
30 gramm vaj
2 nagy fej vöröshagyma
3 gerezd fokhagyma
fél zellergumó
3 dl száraz fehérbor
70 gramm vaj a pihentetéshez
tenger gyümölcsei (kagyló, garnéla, tintahal, polip)
citrom
extra szűz olivaolaj/szőlőmagolaj
sáfrány

Először is elkészítem a hal alaplét. A halasnál vett halfejet, halaprólékot, 1 sárgarépát, 1 paradicsomot és 1 vöröshagymát felrakom főzni. Én hozzátettem halászlé kockát is, az adalékanyagoktól borzongók sózzák, borsozzák, pirospaprikázzák bőven. Ha kész a "halászlé", simán át kell szűrni, aztán az ínyencek kipiszkálhatják a halfej húsát és beletehetik a rizottóba. (A halfej húsa az egyik legfinomabb dolog ám, pl a tőkehal fejének húsa a világ egyik legfinomabb és legdrágább különlegessége! De a pontyfejé sem megvetendő, sőt!)

Aztán a vöröshagymát, fokhagymát és zellert apróra vágom és 30 gramm vajon, valamint 2 evőkanál olivaolajon, lassú tűzön kb negyed óra alatt puhára párolom (de semmiképpen nem pirítom).
Ehhez az úgynevezett "sofritto"-hoz adom rizst,  amit nagy lángon szépen megkapatok, amíg a rizsszemek elkezdenek átlátszóak lenni. (ez kb 2 perc)
Majd közepesre veszem a lángot, hozzáöntöm a fehérbort és hagyom, hogy a rizs magába szívja.
Ezután az előre elkészített, de a rizottókészítés alatt folyamatosan forrón tartott alaplevet merőkanalanként adagolom a rizshez, mindig megvárva, hogy magába szívja az értékes levet. Közben finoman, lágyan kevergetem, masszírozom a rizsszemeket, hogy minél krémesebbé váljon a rizottó. Akinek van otthon sáfránya, az tehet bele pár szálat, szép sárga lesz tőle az étel.

Kb 20 perc alatt "al dente" lesz, ekkor hozzászedem az előzőleg megpárolt tenger gyümölcseit és alaposan összekeverem.
(én kevés vajon pirítok kis fokhagymát, rászórok kevés összetépkedett bazsalikomlevelet, aztán ebben a vajas finomságban megforgatom a tenger gyümölcseit. Sózom , borsozom és kb negyed óra alatt készre párolom)
Aztán elzárom a rizottó alatt a gázt és hozzáadom a hideg 70 gramm vajat. Fedővel lefedve 3-4 percig hagyom olvadni, majd alaposan összekeverem.
Mivel a halas ételekhez nem annyira illik a sajt, így most a parmezán helyett meglocsolom a rizottót citromlével és extra szűz olivaolajjal. Aki nem szereti az olivaolaj ízét, az használhatja az íztelen szőlőmagolajat.

Jó étvágyat hozzá!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...