2012. augusztus 21.

Szilvásgombóc, óóóó!


Szilvásgombóc őrület van, amerre csak nézek. AZ ismerőseim, a gasztrobloggerek, a barátok, mindenki vad szilvásgombóc gyártásba kezdett. Nos, érthető, hiszen szezon van és ki kell használni a friss és zamatos kék gyümölcsöt.
Jómagam nyersen akkor imádom, ha kicsit még zöld (és nem, sosem fájdult meg tőle a hasam, pedig nagyikám mindig ezzel ijesztgetett), de ehhez a fogáshoz bizony nem árt, ha már szépen érik a szilva. Úgy szoktam kipróbálni, hogy finoman összenyomom a két csücskét és ha szépen szétnyílik, akkor már tökéletes lesz a gombócba.

Hozzávalók 20 gombóchoz:
1 kg főtt, hámozott burgonya
kb 200 gramm liszt
2 evőkanál olvasztott vaj
1 tojás
csipet só
20 szem szilva
porcukor fahéj
20 kockacukor

A szilvákat előkészítettem, azaz alaposan megmostam, kimagoztam úgy, hogy a szilva ne szakadjon ketté és a magok helyére 1-1 őrölt fahéjjal megszórt kockacukrot tettem.
Aztán a krumplit megfőztem, még forrón jégkockákkal teli vízbe dobtam, így sokkal könnyebben lejött a héja, majd alaposan összenyomkodtam krumplinyomóval.
Aztán megvártam, hogy kihűljön, hiszen nyers tojás kerül bele és nem szeretnék rántottás gombócot.


Amíg a krumpli hűlt, kb 1 evőkanálnyi vajat megolvasztottam egy serpenyőben és az olvadt vajba 5 evőkanál zsemlemorzsát szórtam, majd aranybarnára pirítottam és félretettem.

Amikor a krumpli már kihűlt, belekevertem az olvasztott vajat, a csipet sót, a tojást és alaposan összegyúrtam. Ezután a lisztet elkezdtem adagolni, amíg olyan tésztát nem kaptam, ami már nem ragadt a kezemhez. Ehhez nekem 200 gramm liszt kellett.
Ezután egy enyhén belisztezett asztalon nagyjából téglalap alakúra nyújtottam (olyan fél ujjnyira) és 20 kis kockára vágtam.
Aztán a kockák közepére ültettem a szilvákat és mindegyiket próbáltam egyenletesen beborítani a tésztával úgy, hogy a kockák csücskeit a szilvára hajtottam, majd gombócokat formáltam belőle, közben az esetleg kilyukadt részeket összemasszíroztam.
Lobogó, sós vízben kifőztem (miután feljött a gombóc a víz tetejére, még pár percen át főztem és a régi, hagyományos késpróbával ellenőriztem, azaz az egyik gombócot egy kanállal kikaptam, kicsit bevágtam a tésztarészt késsel, hogy lássam, átfőtt -e, vagy még nyers.)
Amikor megfőtt, forrón a pirított zsemlemorzsába forgattam, majd fahéjjas porcukorral megszórva tálaltam.

Jó étvágyat hozzá!



1 megjegyzés:

  1. Ma este megcsinalom :)Koszi Mariann az ertheto es nem tul bonyolultnak tuno receptet. Majd referalok az eredmenyrol :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...