2014. november 21.

Dolmades, azaz töltött szőlőlevél

Nyáron vettem az Ázsi Bt-ben szőlőlevelet (üvegben volt összetekerve és sós-citromos páclében eltéve), de eddig valahogy mindig halasztgattam az elkészítését. Aztán tegnap a tvben elcsíptem, hogyan is kell csinálni és rájöttem, egyáltalán nem nehéz megcsinálni. Aki már készített töltött káposztát, annak bizony ismerős lesz sok mozdulat.
Íme a recept.
Hozzávalók:
25 szőlőlevél + 4-5 a lábas kibéleléséhez (nekem egy üvegben kb 50 volt)
400 gramm darált marhahús
1 tojás
1 vöröshagyma apróra vágva
1 teáskanálnyi összevágott mentalevél
1 teáskanálnyi összevágott petrezselyem
2 evőkanál citromlé

bors
1 csésze (nekem 1,5 decis) nyers rizs
Kn 7 dl húsleves alaplé (én knorr levesalapból készítettem)

A darált húst a tojással a vöröshagymával, a rizzsel, a citromlével és a fűszerekkel alaposan összegyúrtam.
A szőlőleveleket óvatosan kitekertem, a kisebb illetve sérült levelekkel kibéleltem a lábast, hogy nehogy odakapjon főzés közben a töltött levél.
Majd vettem egy levelet, kiterítettem, a szárrészével felém. Egy evőkanálnyi húsgombócot az aljára tettem, majd először a bal, majd a jobb alsó levéldarabot hajtottam rá alulról. Ezután balról és jobbról is behajtottam az oldalsó részét a levélnek és az egészet elkezdtem feltekerni. Valahogy így:







A kész rudacskát a már kibélelt lábas aljára tettem - úgy, hogy a behajtott levél az aljára kerüljön - és már töltöttem is a következő levelet. A lábasba szépen egymás mellé, elég szorosan raktam le őket. A végén összesen 25 levelet tudtam megtölteni, ami 2 sorban fért el a lábasban. Amikor kész lettem, a töltött szőlőleveleket leöntöttem annyi alaplével, ami éppen ellepi. És, akárcsak a töltött káposztánál, itt is használtam az ősi praktikát: egy kistányérral lefedtem az egészet, hogy főlés közben ne jöjjenek fel a töltött levelek a tetejére. Majd rátettem még a fedőt is és alacsony lángon 1 órán át főztem.
Érdemes 1 óra múlva ellenőrizni az egyik töltött szőlőlevélben, hogy teljesen megfőtt -e a rizs, nekem az 1 óra tökéletesen elég volt.
Saját levével meglocsolva, tejföllel, de akár tzatzikivel tálalva is mennyei étel.

2 megjegyzés:

  1. A főtt szőlő levelet meg lehet ennj? Mert én szeretem a káposztát is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Erzsébet!
      Igen, nyugodtan meg lehet enni, nagyon finom :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...