2013. október 30.

Birsalma kompót

Anyósomék telkén rengeteg a birsalmafa és idén leírhatatlanul sok birsalma termett rajta. Sikerült szert tennem szolid 10 kilónyira, ami itthon pihent jópár napig a konyhasarokban. Lekvárt nem akartam készíteni, mert még tavalyról maradt 3 üveggel. A birsalmasajt szintén elvetve, hiszen ez minden évben apósom reszortja, nem is szeretném tőle levenni a dicsőséget, mindig isteni sajtok kerülnek ki a kamrájából. Éppen azon gondolkodtam, hogy el kéne ajándékozni az almát, amikor férjem agyában isteni szikra gyúlt. Hiszen mi nagyon szeretünk sült húsok mellé gyümölcskompótot enni, legyen ebből is kompót.
Felhívtam anyósomat, elmondta, hogyan készíti és már láttam is neki. Illetve láttunk is neki, hiszen a fiúk annyira aranyosak voltak, hogy bevállalták a segítséget. Apa mosta az almákat, Misu és Márkó hozták nekem a konyhapultra, én pedig magoztam és ujjnyi szeletekre vágtam.
Röpke 3 óra alatt kész is voltunk és most 10 nagy befőttesüveg birsalmakompót ücsörög a kamrámban.

Hozzávalók:
birsalma
citrom
víz
cukor
szegfűszeg
fahéj

Hmmmm, most először nehéz arányokat írni, annyira belefeledkeztem a munkába, hogy nem mértem le az almát. Először is nekem a megmosott, kimagozott és felszeletelt almák egy 6,5 literes és egy 4 literes lábast töltöttek meg. Ezután felöntöttem annyi vízzel, ami ellepi és a vizet leöntöttem róla egy külön lábasba. Minden liter vízhez fél kiló cukrot adjunk, nekem kb 4 liter vizem lett és 2 kiló cukrot kevertem hozzá. Belenyomtam 1 citrom levét is, hogy a birsalma megtartsa szép, sárga színét, majd beledobtam 10 szegfűszeget és 2 kis darab fahéjat, és addig főztem, amíg a cukor teljesen el nem olvadt.
Ezzel a sziruppal öntöttem fel a lábasban várakozó birsalma-gerezdeket, majd kb 30 percen át főztem (villával azért ellenőriztem, ne legyen az alma túl puha).

Amikor elkészült, a gerezdeket óvatosan befőttes üvegekbe szedtem, csurig töltöttem a sziruppal, végül késhegynyi szalicilt tettem a tetejére, hogy sokáig elálljon.
A forróság hamar vákuumot teremtett, jó volt hallani, ahogy a tetők sorban kattannak-cuppannak az üvegekre, bezárva nekünk télire az ősz egyik csodás gyümölcsét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...